Ga een nieuwe uitdaging aan.

Powered by Blogger





Subscribe with Bloglines

Listed on BlogShares

GeoURL

Blogarama - The Blog Directory



Blog Directory & Search engine







Blingo




Monday, June 20, 2005

Internet overspoelt de reiswereld

Een paar jaar terug had niemand gedacht vanuit zijn woon/werk-kamer een reis naar het andere eind van de wereld te kunnen boeken. De conservatieve reisindustrie negeerde het internet vrijwel volledig.

De reisbureaus schoten als paddestoelen uit de grond onder het motto de klant heeft behoefte aan een meer persoonlijkere benadering - een directere begeleiding in het boeken van een reis.

Anno 2005 zien we dat de reisindustie het internet volledig heeft omarmd. Op interactief gebied gaan alle registers open. Maandelijks ontspruiten nieuwe initiatieven gericht op het verleiden van de consument. Het is niet alleen de reisindustrie die met nieuwe concepten komt.

AOL en Yahoo de grootste internetproviders in de wereld komen met hun ‘volgende generatie’ zoekmachines voor het boeken van (vlieg)reizen.

Maar eerst was daar Mobissomo Travel, een pareltje van een zoekmachine. Mobissimo doet waar veel mensen behoefte aan hebben: orde brengen in die chaos. Zoeken in meer dan 100 reissites tegelijk met een interface die uitblinkt door eenvoud, wat een verademing.

AOL heeft het concept gekopieerd onder de naam Pinpoint Travel.
Dit soort branchespecifieke zoekmachines die uitblinken in eenvoud zult u vaker gaan zien.

Yahoo! komt met Farechase. Vorig jaar zomer heeft Yahoo haar oog laten vallen op het Travel Search bedrijf FareChase, een zoekmachine die de databases van meer dan 150 reissites doorzoekt. Het is niet de bedoeling dat consumenten rechtstreeks bij Yahoo/FareChase hun reizen boeken.


Het verschil tussen deze zoekmachines en online reisbureaus is dat ze geen eigen aanbod hebben, de zoekresultaten zijn afkomstig van aanbod op andere sites. Het gaat wel om geleide zoektochten, dat wil zeggen dat je criteria worden aangereikt waaruit je kan kiezen. Dat komt dus neer op meer advies dan bij volledige vrij zoeken.

Je begint met het intypen van een vliegveld waar je wilt vertrekken en eentje waar je heen wilt. Daarna krijg je de kans aan te geven wat je het belangrijkste vindt aan de resultaten. Bij de resultaten zie je ook van hoeveel sites ze afkomstig zijn, je kunt sorteren en verfijnen.

Beide diensten slagen er op het oog in veel onzekerheid bij zelfzoekers te verminderen door mogelijke criteria aan te reiken en transparant te werken. Maar omdat de tariefstelling in de sector nu eenmaal niet transparant is in blijven er voor leken toch vragen over, waar een (online) reisbureau nog toegevoegde waarde kan bieden.

Yahoo lijkt iets meer Europees georiënteerd en de zoekresultaten leveren goedkopere vluchten op.


De reisindustrie is spectaculair aan het veranderen ten gunste van de reiziger. Geniet er met volle teugen van.



Nog enkele andere reiszoek-machines:
- Aardvark Travel

Mocht U nog andere reiszoek-machines kennen laat het ons weten.

0 Comments:

Post a Comment


<< Home










Copyright © 2000 - DanGa Design