Ga een nieuwe uitdaging aan.

Powered by Blogger





Subscribe with Bloglines

Listed on BlogShares

GeoURL

Blogarama - The Blog Directory



Blog Directory & Search engine







Blingo

LinkSpot.nl




Saturday, September 17, 2005

Dag van de Rotonde

De laatste jaren duiken steeds meer rotondes op in het verkeerslandschap. Vooral het milieu is gebaat bij een betere doorstroming van het verkeer. Wellicht heeft u zich - wachtende voor een stoplicht - weleens afgevraagd wanneer u aan de beurt bent. Wanneer u de enige wachtende bent en er verder geen andere lotgenoten het kruispunt bevolken dan werkt het rode licht als een rode lap op een stier. Wat een verlichting zou een rotonde hier brengen. Denk maar aan de kostenbesparingen voor de gemeenschap. Minder stoplichten, minder onderhoud, minder vervuiling, minder, minder.

Wist u of is het u al eens opgevallen dat rotondes een culturele rol hebben ingenomen. Steden en gemeenten spannen zich serieus in om hun rotondes te verfraaien. Kunstwerken en prachtige bloemenperken schieten als paddestoelen uit de grond. De rotonde is het uithangbord van de gemeente geworden.

Nu de rotonde in de lift zit is een "Dag van de Rotonde" op zijn plaats. Velen onder ons kunnen dan eens een keer echt genieten van al die rotondes. Wanneer ik normaal een rotonde nader heb ik wel wat beters te doen dan het bewonderen van de kunstzinnige obstakels. Doorgaans heb ik niet al de tijd van de wereld en wil ik zo snel mogelijk de overkant bereiken. Wat niet altijd snel en vloeiend verloopt gezien het gekronkel.

Tijdens de vakantie overkomt het me wel eens dat ik een rondje extra maak. Maar zoals verwacht is dit niet ter bewondering van al dat pracht en praal.

In België hebben honderden kunstenaars zich kunnen uitleven op hun rotonde. Alleen in Limburg zijn 22 pareltjes van rotondekunst te bewonderen. Het Belang van Limburg heeft in haar katern ZomerReportage, in augustus, deze rotondes op de gevoelige plaat vastgelegd. Samen met de organisatie Develinx werd de tentoonstelling "Art Rotonde" opgezet. Hoewel deze ondertussen is afgelopen, eindigde 15 september, zijn de kunstwerken niet verdwenen. Maak een tocht door de provincie Limburg en je komt in elke gemeente wel één van de kunstwerken tegen.

Zo staat in Peer een Starfighter F104. Op de rotonde op het kruispunt van de ring staat daar een metershoge oude Starfighter FX94, die op initiatief van het gemeentebestuur door de Tiende Wing onder handen is genomen en als "kunstwerk" op de rotonde prijkt.

Verschillende gemeenten hebben hun rotondes voorzien van een kunstwerk. Achter elke rotonde schuilt wel een verhaal, meer dan we kunnen vermoeden. Soms symboliseren deze kunstwerken een geschiedkundige gebeurtenis in het verleden, maar meestal is een directe link aanwezig met de omgeving. Sommige kunstwerken zijn ontsproten uit het brein van een lokale kunstenaar. Het heet een voorrecht wanneer je als kunstenaar een stukje land krijgt toegewezen waar je je artistieke gaven ten toon kunt spreiden. Geef mij maar een plekje van 2 bij 2 op het marktplein. De marktpleinen van tegenwoordig hebben steeds minder kunst te bieden.

Wanneer je als kunstenaar of gemeente over het nodige oud ijzer beschikt waar je geen blijf mee weet, dan komt zo'n stukje grond altijd welkom.

Ik weet niet of ooit een wedstrijd voor het mooiste rotonde kunstwerk heeft plaatsgevonden. Allicht kent u wel enkele gebouwen in uw omgeving die onderwerp zijn van een georganiseerde realisatiestrijd onder architecten. Precies het soort wedstrijd waar ik op doel. Waarschijnlijk zal inspraak van buurtbewoners leiden tot rotondes met een diepere betekenis voor de gemeenschap.

We leven in een democratie. Wij mogen meebeslissen over de architectuur van gebouwen. Let op het is slechts een worst die ons wordt voorgehouden. In werkelijkheid spelen andere factoren een grotere rol.

Laatst ben ik tot vervelens toe gevraagd naar mijn mening over het toekomstige schoolgebouw, annex gemeenschapshuis. Maar over de rotonde die het verkeer in goede banen moet leiden ben ik niet geraadpleegd. Merk op dat net als ieder ander ik meer tijd doorbreng op de rotonde dan in deze multifunctionele accomodatie.

Een kunstwerk of andere uitingsvorm die het buurtgevoel symboliseert, zou mij meer aanspreken na een lange werkdag. Dan graag een rotonde waar ik na een lange zomervakantie en het passeren van tientallen equivalenten, trots op kan zijn.

Kent u een inspirerende rotonde! Een rotonde waar u een rondje extra maakt om haar schoonheid te bewonderen, een rotonde die je het gevoel geeft dat er meer is onder de zon. Laat het me weten!

Op de website www.rotonde.org kunt u een alvast een overzicht vinden van de Nederlandse Rotonde kunstenaar Lucien den Arend.

0 Comments:

Post a Comment


<< Home










Copyright © 2000 - DanGa Design