Ga een nieuwe uitdaging aan.

Powered by Blogger





Subscribe with Bloglines

Listed on BlogShares

GeoURL

Blogarama - The Blog Directory



Blog Directory & Search engine







Blingo

LinkSpot.nl




Monday, November 06, 2006

Gaat u op reis en stemmen via het internet ?

Nu de kamerverkiezingen voor de deur staan laait de discussie over elektronisch stemmen weer op. Het protest tegen de stemcomputer wordt al geruime tijd gevoerd. De actievoerders hebben zich verzameld in de stichting 'Wij vertrouwen stemcomputers niet'.

Het stemmen via internet is van de laatste jaren. In juni 2004 konden Nederlandse kiezers in het buitenland voor het eerst hun stem via internet uitbrengen tijdens de Europese Parlementsverkiezingen.

De komende kamerverkiezingen kunnen Nederlanders in het buitenland wederom stemmen via het internet. Dit geldt niet alleen voor zij die permanent in het buitenland wonden maar ook voor hen die op de verkiezingsdag in het buitenland verblijven. Met dien verstande dat u zich voor 26 oktober had moeten registreren. Ook nu weer gaat het om een experiment. De resultaten zijn input voor de verdere discussie over internetstemmen binnen Nederland.

Het grootste bezwaar tegen stemmen via het internet is dat stemmen in alle vrijheid niet is gegrandeerd. Stemmen vanop afstand, rustig in de beslotenheid van mijn werkkamer, geniet mijn voorkeur. Maar volgens de critici schuilt nu juist in die beslotenheid het grote gevaar, niet die van mijn werkkamer maar de beslotenheid van de huiskamers. Men maakt zich vooral zorgen over het fenomeen 'Family Voting'. Een man gaat met zijn vrouw mee naar het stemhok om stemadvies te geven. Alsof anno 2006 niet zelfstandig genoeg zijn om hun eigen stem uit te brengen. En ach wat maakt die ene stem uit op het totaal.

Als Belg wonende in Nederland ontving ik laatst een uitnodiging voor deelname aan de Belgische federale Parlementsverkiezingen in het voorjaar van 2007. De Belgische staat is mij nog steeds niet vergeten, misschien wordt het tijd om een keer terug te gaan. Ik wordt vriendelijk verzocht om via een aanvraagformulier kenbaar te maken hoe ik wens deel te nemen aan de verkiezingen. Helaas komt het stemmen via internet niet voor op de lijst van mogelijkheden. De volgende keer beter.

Laatst maakte iemand de opmerking, in Nederland wordt uitgebreid geexperimenteerd en ettelijke debatten gevoerd maar de Belgen die doen het gewoon. Al mijn hoop is nog niet vervlogen, misschien zitten de Belgen eerder aan het internet.

Mocht u één van die gelukkigen zijn die zich voor 26 oktober heeft geregistreerd dan wens ik u veel stemgenot. Als u in België verblijft drink dan een palm of trappist op de goede uitslag. Moge de beste winnen. Alé degene die het beste met ons voor heeft.

0 Comments:

Post a Comment


<< Home










Copyright © 2000 - DanGa Design